ПОЛОЖЕННЯ ПРО КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Згідно законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту» а також відповідно до Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України 29.06.2006 № 489 класний керівник (класовод у системі початкової загальної освіти) – це педагогічний працівник, який здійснює педагогічну діяльність з колективом учнів класу, окремими учнями, їх батьками, організацію і проведення позаурочної та культурно-масової роботи, сприяє взаємодії учасників навчально-виховного процесу в створенні належних умов для виконання завдань навчання і виховання, самореалізації та розвитку учнів, їх соціального захисту.
Класний керівник має вищу педагогічну освіту, проявляє високий рівень професіоналізму, ініціативи творчості, володіє ефективними формами, методами організації навчально-виховної, позакласної, позашкільної виховної роботи; забезпечує нормативні рівні і стандарти виховання і навчання; відповідає загальним етичним і культурним вимогам.
У своїй діяльності класний керівник керується Конституцією і
законодавством України, Указами Президента України, рішеннями Кабінету Міністрів України і органів управління освітою всіх рівнів з питань освіти і виховання учнівської молоді; правилами і нормами охорони праці, техніки безпеки і протипожежного захисту, а також Статутом і локальними правовими актами школи (в тому числі Правилами внутрішнього трудового розпорядку, наказами і розпорядженнями директора, цією Інструкцією).
Класний керівник дотримується Конвенції про права дитини.
2. ФУНКЦІЇ
Основними напрямками діяльності є:
- виховання громадянина України;
- формування особистості учня, його наукового світогляду, розвитку його здібностей і обдарувань;
- виконання вимог Державного стандарту загальної середньої освіти, підготовка учнів до подальшої освіти і трудової діяльності;
- виховання в учнів поваги до Конституції України, державних символів України, почуття власної гідності, свідомого ставлення до обов’язків, прав і свобод людини і громадянина, відповідальність перед законом за свої дії;
- реалізація прав учнів на вільне формування політичних і світоглядних переконань;
- виховання шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського народу та інших народів і націй;
- виховання свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших громадян як найвищої цінності, формування здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров’я учнів;
- дотримання безпечної для здоров’я позакласної та позаурочної роботи з класним колективом.
3. ПОСАДОВІ ОБОВ’ЯЗКИ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА (КЛАСОВОДА)
3.1 Організація навчально-виховного процесу в класі:
· регулярно контролює відвідування навчальних занять учнями свого класу (веде облік пропусків у класному журналі, кожен пропуск уроку повинен мати виправдувальний документ);
· проводить роботу з учителями-предметниками, спрямовану на поліпшення якості успішності учнів (аналізує поточні оцінки, регулярно перевіряє наявність виставлених у журнал оцінок у щоденник учня; аналізує тематичні оцінки й повідомляє їх батькам учня або особам, що їх замінюють);
· веде зошит відвідування уроків свого класу;
· контролює дисципліну учнів класу, не залишає без уваги порушення дисципліни учнем на уроці й у позаурочній діяльності;
· стежить за зовнішнім виглядом учнів класу.
3.2 Організація позаурочної виховної роботи із класним колективом:
· вивчає особисті справи учнів, стан здоров’я, сімейну ситуацію;
· планує спільну діяльність учнів класу;
· проводить обов’язкові позакласні заходи: класні години, години спілкування, інформаційні години;
· здійснює в класі необхідну педагогічну діагностику й залучає до цієї роботи практичного психолога школи;
· формує разом з учнями список справ класу;
· допомагає учням вибрати актив класу;
· допомагає в організації колективних творчих справ;
· організує походи, екскурсії, відвідування виставок;
· організовує виховну роботу в класі відповідно до вимог річного плану роботи школи й плану виховної роботи в класі;
· веде зошит індивідуальної роботи з учнями;
· залучає до здійснення процесу виховання учнів громадські організації.
3.3 Організація суспільно-корисної праці учнів:
· організовує чергування учнів у класі й школі;
· організовує участь учнів у навчальної та виробничої практиці;
· контролює виконання учнями вимог практики;
· організовує прибирання кабінету, виконання учнями вимог санітарно-гігієнічного режиму школи;
· організовує прибирання та впорядкування пришкільної ділянки, прибирання об’єктів школи.
3.4 Організація співробітництвом з батьками учнів:
· збирає відомості й заповнює сторінку відомостей про батьків у класному журналі;
· повідомляє батьків про проміжні й підсумкові результати навчальної діяльності учня;
· проводить вибори батьківського комітету класу й вибори представників батьківського колективу класу до складу загально шкільного батьківського комітету;
· бере активну участь у долі дитини у важких життєвих ситуаціях;
· залучає громадські організації до вирішення долі дитини у важких життєвих ситуаціях;
· вимагає від батьків здійснення своїх батьківських обов’язків – контролю успішності дитини (через щоденники), дотримання дитиною санітарно-гігієнічних навичок, відвідування навчального закладу;
· веде індивідуальні співбесіди з батьками, консультації; фіксує бесіди з батьками у відповідному зошиті;
· проводить батьківські збори.
3.5 Організація вивчення соціальних умов учнів:
· складає соціальний паспорт класу;
· вивчає житлово-побутові умови учня;
· відвідує учня удома (якщо буде потреба);
· допомагає учневі відстоювати свої права власності (якщо буде потреба).
3.6 Організація роботи з документацією:
· вивчає і оформляє особисті справи учнів;
· оформляє класний журнал;
· готує звіти успішності за І семестр і за рік;
· складає планування організації виховного процесу в класі;
· проводить моніторинг рівня вихованості учнів;
· систематично веде щоденник класного керівника (класовода);
· не менше одного разу на тиждень перевіряє щоденники учнів;
· веде облік відвідування батьками учнів класних батьківських зборів.
3.7 Організація підвищення рівня професійної майстерності:
· бере участь у роботі методичного об’єднання класних керівників;
· бере участь у курсах підвищення кваліфікації з виховної роботи;
· вивчає методичну і спеціальну літературу;
· ділиться досвідом з колегами з організації своєї діяльності.
4. ПРАВА КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
Класний керівник має право:
· відвідувати уроки, заняття виробничої практики та позакласні заняття у своєму класі, бути присутнім на заходах, що проводять для учнів навчальні, культурно-просвітні заклади, інші юридичні або фізичні особи;
· вносити пропозиції на розгляд адміністрації школи та педагогічної ради про моральне та матеріальне заохочення учнів;
· ініціювати розгляд адміністрацією школи питань соціального захисту учнів;
· вносити пропозиції на розгляд батьківських зборів класу щодо матеріального забезпечення організації та проведення позаурочних заходів у порядку, визначеному законодавством;
· відвідувати учнів за місцем їх проживання (за згодою батьків, опікунів), вивчати умови їх побуту та виховання;
· вибирати форми підвищення педагогічної кваліфікації з проблем виховання;
· на захист професійної честі і гідності відповідно до чинного законодавства;
· знайомитися із скаргами та іншими документами, які містять оцінку його роботи, давати відповідні пояснення;
· захищати свої інтереси, відповідно до чинного законодавства;
· давати учням під час занять і перерв обов’язкові розпорядження, як стосуються організації занять і дотримання дисципліни, притягувати учнів до дисциплінарної відповідальності у випадках і в порядку, встановленому Статутом школи.
5. ВЗАЄМОВІДНОСИНИ І ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
5.1 Взаємовідносини:
· класний керівник призначається з числа педагогічних працівників наказом директора навчального закладу;
· на одного класного керівника покладається керівництво одним класом;
· підзвітний у своїй роботі заступнику директора з виховної роботи;
· у визначенні змісту роботи керується нормативно-правовими документами;
· планує свою роботу на навчальний рік і навчальний семестр;
· план роботи погоджується з заступником директора з виховної роботи і затверджується директором школи;
· форма плану роботи визначається адміністрацією школи;
· подає заступнику директора з навчально-виховної роботи письмовий звіт про успішність учнів класу після закінчення семестру (року);
· подає заступнику директора з виховної роботи звіт про свою діяльність після закінчення семестру (навчального року);
· отримує від директора школи і його заступників інформацію нормативно-правового і організаційно-методичного характеру, знайомиться з відповідними документами;
· працює в тісному контакті з вчителями, батьками учнів (особами, що їх заміняють); систематично обмінюється інформацією з питань, які входять до його компетенції, з адміністрацією і педагогічними працівниками школи.
5.2 Відповідальність:
згідно чинного законодавства України класний керівник несе відповідальність
· дисциплінарну – догана, звільнення з займаної посади за невиконання вимог даної Посадової інструкції;
· адміністративну – штрафи, які накладаються органами Державного нагляду за порушення ним правил охорони праці, техніки безпеки, пожежної і електробезпеки, санітарно-гігієнічних норм і правил в підконтрольному структурному підрозділі школи;
· кримінальну – притягання до кримінальної відповідальності у випадку одержання тяжкої або смертельної травми учня під час проведення навчально-виховного процесу з вини класного керівника;
· матеріальну – за нанесення класним керівником матеріальних збитків школі з власної вини.